tirsdag 15. mars 2011

Blomster og noen tips

Jeg elsker blomster, tror alle som kommer hit til oss ser det. Her finnes det både grønne planter og de med blomster på. Men nå når våren nærmer seg er det nok de med blomster som frister mest..de oser jo av sol og sommer.




Orkideer er en klar favoritt..en så takknemlig og enkel plante finnes nesten ikke. Den blomstrer leeenge..og er så glad for de dråpene med vann den får. Jeg vanner mine mine ca  hver uke, men det har også gått 14 dager mellom. Da setter jeg den under springen og lar vannet renne godt gjennom krukken. Jeg har orkideene mine stort sett i glasskrukker..men synes denne krukken passet bedre her. Grunnen til glasskrukkene er at de vil ha lys på røttene sine..tror de er lettere å få til å blomstre da. Og lys må de ha for å blomstre..ikke glem det.




Ikke for å skryte, men mine blomstrer minst en gang i året..og da blomstrer de i flere månder. Det er jo litt gøy å se at man faktisk får det til også..synes jeg..




Dette er en nyydelig plante. Min står på spisebordet og får får masse lys. Fikk tipset fra noen andre bloggere om å bruke suppeterinen som potteskjuler..topp ide..og så fint det ble. Var litt greit å få brukt den litt også..den er ikke utslitt for å si det sånn.
Men over til noen plantetips. Hortensian trenger mye vann, den må ikke tørke. Aller helst skulle den ha blitt plantet om i en større krukke, men jeg tar sjansen på å ha den her så lenge. Min får vann hvertfall annenhver dag, og da setter jeg den i oppvaskummens så den får trekke til seg vann. Virker som den liker det.
Har tenk å plante den om i en større krukke etterhvert så jeg kan sette den ut til sommeren. Nydelig å ha ute da. Den finnes også som hagehortensia..de er kjempestore og fulle av nydelige blomster.





Kjøkkenet mitt..blomstrer der også. Deilig med solen som strømmer inn.
Sukk..vår..

Klem Hege.

Ingen kommentarer: